söndag 1 juni 2008

Hur allt hör ihop och är sammansatt

Det finns fortfarande ett rådande konsensus om att det existerar en objektivitet och ett rent och sunt förnuft. Som om vi alla var födda och därmed tilldelade varsitt sinne som avgör vad som är bra eller dåligt, sant eller falsk, och som varirerar i funktionsförmåga från person till person. Och som att detta sinne någonsin skulle kunna vara frikopplat från resten av de känslor och intryck som styr varför någonting tilltalar en extra mycket eller extra lite. Att jobba professionellt med något lättjefullt som nöjesjournalistik, klubbarrangerande eller vad som helst annat som "gemene man" ser som avkoppling och icke-vardag och att ta det på allvar som den yrkesroll det är, men att helt koppla bort sina politiska värderingar i sitt arbete i tron att det inte spelar någon roll eftersom det "bara" handlar om nöje, eller "bara" handlar om estetik. Att tro att ens handlingar står fria från den kontext man befinner sig i, att agera som om samtidsströmningar inte påverkar en och att anse att man själv odlat sin smak i ett vakuum oberört av de sociala förutsättningar som format en och fortfarande formar en. That's just plain stupid.

Det går inte att begränsa sina värderingar till ett tyckande om parlamentarisk politik eller till ett fördömande av vidriga våldtäktsdomar, du måste hela tiden börja där du står. Och att säga att det är bortskämt eller priviligerat att kritisera det svenska, ett av världens mest jämställda, ett av världens mest demokratiska, samhälle är att totalt ha missat poängen. Då hamnar man i den postkoloniala problematiken av att vilja rädda ett förtryckt folk mot dess förtryckare, när man i själva verket endast tvingar på dem en västerländskt konstruerad rationalitet samtidigt som man hela tiden reproducerar den egna diskursens maktstrukturer, vilka i sig själva är ömsesidigt delaktiga i den koloniala statens orättvisor.

Inte för att vara holistisk men allt du gör hör ihop, det är samma kaka bara olika bitar. På samma sätt som var och hur du festar påverkar andra delar av ditt liv och andra delar av samhället. Med det inte sagt att jag är det perfekta exemplet på någon som implementerat en vilja till förändring helt och fullt, men jag jobbar på det. Bra och smart energi föder bra och smart energi helt enkelt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant inlägg.

Är verkligen all västerländsk rationalitet av ondo, tycker du?

Jag antar att du pratar om rationalitet i samhällssystemen.

Rationalitet och objektiv kunskap är nog däremot inget som jag skulle vilja förpassa till historiens skräphög.

fredrika sa...

Poängen är väl snarare att begrepp som rationalitet och objektiv kunskap är godtyckliga konstruktioner som skapats av privilegierade grupper för privilegierade grupper. vad som räknas som rationellt är definierat i ett västerländsk vitt sammanhang, något som är införlivat på ett teoretiskt plan inom de flesta akademiska forskningsfält men som till stor del är frånvarande på det praktiska planet.

Anonym sa...

Ok.

Det var ett svårt svar helt klart.

"begrepp som rationalitet och objektiv kunskap är godtyckliga konstruktioner"

Rimligtvis borde alla begrepp vara godtyckligt? konstruerade.

"som skapats av privilegierade grupper för privilegierade grupper."

Jag antar att det är detta som menas med diskursiv makt. Men vad gör det för skillnad egentligen, sakinnehållet bör väl rimligen vara viktigare än att bara peka på vem som har kommit på idén?

"vad som räknas som rationellt är definierat i ett västerländsk vitt sammanhang, något som är införlivat på ett teoretiskt plan inom de flesta akademiska forskningsfält men som till stor del är frånvarande på det praktiska planet."

Det här var en väldigt lång och svår mening för mig. Hur menar du här? Det finns rationalitet införlivat i vetenskapen, men inte i praktiken? Är du verkligen säker på att 1+1 inte är 2 i t ex Kina?

fredrika sa...

Begrepp som exempelvis rationalitet är konstruerade inom en viss social kontext vilket påverkar hur detta begrepp definieras.

läs en bok om epistemologi (vetenskapsteori) eller fråga någon som läst något samhällsvetenskapligt, humanistiskt eller filosofiskt på universitetet. jag har tyvärr inte den pedagogiska förmågan eller utrymmet att redogöra de senaste 20 årens postmoderna vändning inom akademin, sorry!

Anonym sa...

Ok. Tack för tipset.