måndag 21 april 2008

The faboulous wonder that is Lindsay Lohan


I helgen hamnade jag på efterfest och fick krama en kille som kindpussat Lindsay Lohan. Det gör mig alldeles varm i hjärtat av följande anledningar:

Ända sen jag vid 15 års ålder läste en intervju med Courtney Love i Darling har jag varit hopplöst förälskad i okontrollerade kvinnor som går över alla tänkbara gränser. Artikeln beskrev bland annat hur hon varit hög under sitt första teveframträdande och Courtney själv berättade om vänskapen med bästisen Drew Barrymore. Man kunde inte annat än älska den ostrukturerade röran som var Courtney.

Även om det fanns många, väldigt många, som totalt hatade Courtney så öppnade hon ändå fler dörrar än stängde dem. Hon var och är hänsynslös men ändå inkonsekvent, hon var aldrig den goda feministen men förkroppsligade så mycket av det vidriga i att vara längst ner i makthierarkin. Det är ingen slump att Carina Rydberg inleder Den högsta kasten med citatet I fake it so real, I am beyond fake, And someday, you will ache like I ache.

På samma sätt älskar jag Lindsay, hon fungerar precis som Courtney både som representant för allt du inte får göra, samtidigt som hon visar att du kan festa hur hårt som helst, ligga med hur många som helst, och ändå komma ut välbehållen på andra sidan. För även om 90% av den mediala bevakningen av Lindsay handlar om hur dåligt hon beter sig eller vilken slampa hon är, så verkar hon ändå ha jävligt roligt största delen av tiden.

I Dirty Blonde - the diaries of Courtney Love, en coffetableliknande bok bestående av Courtneys dagboksanteckningar, brev och bilder på glansiga sidor, finns en mailkonversation mellan Courtney och Lindsay. Courtney har mailat Lindsay för att visa sitt stöd för henne i den smutskastning hon fick efter en intervju med Vanity Fair, och för att berätta om hur samma tidning snedvred intervjun med henne (den där hon anklagades för att ha tagit heroin när hon var gravid med Frances Bean och som slutade i att socialstyrelsen kollade upp familjen Love-Cobain) och liksom för att säga "du är okej, hang in there". Jag började nästan gråta första gången jag läste det, för let's face it - tjejer som intar en position de inte blivit givna och traditionellt sett inte har tillåtits inta, får skit för det. Kanske inte alltid lika mycket hetsjakt som för mina ovan nämnda idoler, men det kommer alltid finnas nån som sitter där och hittar nåt att störa sig på. Folk snackar så väldigt mycket och tyvärr är det ofta tjejer som badmouthar andra tjejer, vilket i långa loppet bara resulterar i att ingen tjej vågar ta för sig och ryggardunkarmännen sitter kvar med makten och tolkningsföreträdet.

Om Courtney och Lindsay kan peppa varandra så kan vi också det.

4 kommentarer:

Team Ribs sa...

gotta love the lindsays and the britneys, på riktigt. jag tar det också väldigt personligt.

swooshen sa...

fan vad fint babe.

Mona sa...

jättebra skrivet fredrika och jag håller verkligen med dig om det där med att tjejer badmouthar varandra (hatar det!).

Men, däremot håller jag inte med dig om följande:
"och ändå komma ut välbehållen på andra sidan."

Hon satt som 21 åring på rehab 3 gånger på ett år, det är ganska FUCKED up, och inte så välbehållet.

kram ses på valborg, the dreamteam!

fredrika sa...

det är ni som är fina!

och mona: ja, hennes liv verkar onekligen fucked up och inte alltid solskensfyllt, det är som en mildare variant av britneys liv. båda två har blivit förstörda av branschen och vinstdrivna föräldrar. men förutom det verkar det ganska gött.

ja,valborg kommer bli grymt!