onsdag 25 mars 2009

parentes

I ett försök att återta kollen på svensk populärkulturell debatt, som jag varit frigörande bortkopplad från den senaste tiden, ramlade jag in på Rodeos hemsida och alltså, vad har hänt? Okej att jag aldrig varit intresserad av mode avsevärt, men jag har ändå någonstans tyckt att Rodeo lyckas göra det måttligt intressant tillsammans med tidvis skarpa popkulturella analyser. Men hur artsy det är må vara nu, blir det utan analys bara outhärdligt ointressant.
Det mest tydliga exemplet är bloggen skriven av Milk/Signe - liksom vad tänkte ni här? ja,vissa av bilderna ser ut att appellera till en mer konstmedveten mode publik, men texterna till tar ner det hela till metrobloggsnivå - utan någon mer tanke bakom än att berätta om känslolägen, shopping och killen blir det totalt meningslöst och fördummande.

Och känns det inte lite, bara lite, osoft att naiva unga kvinnor ges utrymme på en sida som Rodeo att hålla låda a la modeblogg med enda skillnaden att deras 'dagens outfit' är lite mer arty. Harmlöst som harmlöst och i slutändan blir ingen hotad av obekväma sanningar eller åsikter eftersom den här sortens bloggande är smärtsamt fritt från all sorts verklig åsiktsyttring.

Människor som konsekvent har en okritisk inställning till världen och samhället måste vara något av det osexigaste som finns. Att bygga sin identitet enbart kring vad man konsumerar och hur man gör detta utifrån sitt kön kan också läggas till på listan.
Hur svårt kan det vara att ifrågasätta? jag kräver ingen genomarbetad akademisk analys, bara ett litet litet ifrågasättande - ska det vara så svårt?

Inga kommentarer: